Rädda mig...

... från mitt helvete.
Var och shoppade idag, eller provade kläder i alla fall, ska nog göra det imorgon också för alla kläder jag kunde ha förut är alldeles för små nu.
Förut älskade jag att shoppa. Jag kunde göra det varje dag, mina pengar bara rann iväg. Nu HATAR jag det. Jag mår så fruktansvärt dåligt av att först gå och titta på kläderna och hitta rätt storlek på det jag vill prova; alla är så smala och fina men inte jag, jag bara klunsar omkring där, river ner allting och bara är ivägen. De jobbigaste butikerna är de där plaggen ligger fint hotvikta och sorterade med de minsta storlekarna först och sen större och större. För ett år sen satt jeans i 24 för löst och jag var tvungen att använda skärt för att hålla dem uppe, överdelar i storlek 32 såg ut som tält. Nu har jag (26-)27 i byxor och (34-)36 i överdelar. När jag står där i affärerna och bläddrar för att hitta min storlek kan jag inte låta bli att svundas de tjejer som har så små kläder som jag hade förut fast jag vet precis hur dåligt många av dem mår. Medan jag lyfter storlek efter storlek går tankarna runt i huvudet på mig: "24- har alltid kunnat komma i det. 25- i slutet på sommaren. 26- i höstas. 27- NU!!!"
Jag tar med mig de hånande kläderna in i provrummen och börjar byta om. Men vad det dallrar, står ut, tar plats, äcklar, fular ner överallt. Hur blev det så här? Hur kunde jag göra så mot mig själv? Jag var ju så bra på att svälta, varför, varför, varför...
När det sen är dags att ta på mig mina egna kläder igen känns det som att jag har blivit dubbelt så stor och allt sitter tightare än de gjorde när jag klädde på mig hemma. Jag vågar knappt visa mig och skäms så otroligt. Och för varje affär blir det bara värre och värre.
Imorgon ska jag i alla fall åka med kompisen jag skrev om tidigare, som jag kan vara mig själv inför. Känns skönt. Hon kommer inte döma mig, inte tala om ifall hon tycker att jag väljer fula saker. Nej, hon kommer stötta mig, hjälpa mig att våga testa de kläder jag vill, trots att det kanske inte är "min" stil för jag har inte riktigt någon. Eller, det har jag men inte den stilen jag vill ha, mer en jag har fått tilldelad för länge sen och varit för osäker för att ändra. Det ska det bli ändring på hoppas jag. Jag kommer inte ha någon extrem stil, vill bara känna mig bekväm i det jag har på mig och det gör jag inte riktigt nu, jag tycker att det mesta är för tråkigt.
Jag ska våga!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0